Bezplatná zelená linka: Kdy je pro volajícího telefon zdarma?

Legislativa „barevné linky“ nezná. Podle předčíslí 800 však zjistíte, že hovor bude pro volajícího zdarma.


6. 8. 2014

Autor

analytik

Duhová paleta působí hravě a vesele. Telefonní operátoři proto natírají telefonní čísla barvami. Bílá linka obyčejně znamená, že veškeré náklady na hovor platí volající. Modrou linku platí částečně volající a částečně příjemce hovoru. Zelenou linku platí pouze příjemce hovoru.

Jenomže jak rozlišit barvu, když známe jenom telefonní číslo? Pokud vás zajímá pouze bezplatná linka, tedy telefon zdarma pro volajícího, na matoucí duhovou paletu můžete klidně zapomenout.

Bezplatná linka začíná trojčíslím 800. I když započteme Skype, telefon zdarma poskytuje svým zákazníkům menšina energetických firem.

Bezplatná linka začíná 800

„Bílá linka“ ani „modrá linka“ jednoznačné poznávací znamení nemají. Barevné přívlastky jsou vlastně jenom obchodními názvy telekomunikačních „produktů“ a různí operátoři pro ně používají různá předčíslí.

Naštěstí alespoň bezplatná linka, která znamená pro volajícího telefon zdarma, má ze zákona předčíslí 800, takže je snadno rozeznatelná.

Telefon zdarma nabízí 38 % dodavatelů

Program Skype volně stáhnete ZDE. K jeho použití potřebujete internet a počítač (na psanou konverzaci neboli „chat“)
s reproduktorem a
mikrofonem (na telefonování) a ideálně také s webkamerou (na videospojení).

Komfortní „zelenou linku“ poskytuje svým zákazníkům jenom 19 % dodavatelů elektřiny a zemního plynu. Co když započítáme také internetový program Skype, který znamená telefonát zdarma pro všechny účastníky komunikace, navíc s možností videospojení? Potom musíme uznat, že bezplatná linka je součástí zákaznického servisu 38 % dodavatelů elektřiny a zemního plynu.

Účel telefonních čísel, které začínají osmičkou, objasňuje vyhláška o číslovacích plánech sítí a služeb elektronických komunikací (č. 117/2007 Sb.).

TELEFONNÍ PŘEDČÍSLÍ začínající osmičkou:
  • 800 – přístup ke službám na účet volaného (bezplatná linka – „zelená linka“, neboli telefon zdarma pro volajícího)
  • 800 00 – přístup ke službám přímého volání do vlastní země (mezinárodní služba, která umožňuje volat ze zahraničí do ČR na konkrétní linku zdarma)
  • 810 až 819 – přístup ke službám se sdílenými náklady
  • 820 až 829 – přístup ke službám virtuálních volacích karet (služba z minulosti, která umožňovala volat odkudkoli bez finanční spoluúčasti vlastníka přístroje; zadali jste určité číslo a následně byl odečítán kredit z vaší karty)
  • 830 až 839 – přístup ke službám se sdílenými náklady
  • 840 až 842 – přístup ke službám univerzálního přístupového čísla (služba z minulosti, kdy meziměstské volání stávalo víc, která umožňovala kontakt s celou republikou za jednotnou sazbu)
  • 843 až 846 – přístup ke službám se sdílenými náklady
  • 847 až 849 – přístup ke službám univerzálního přístupového čísla
  • 850 až 899 – přístupové kódy v rezervě (nepřidělují se)

Pozn.: Cenné informace a vysvětlivky k odborným termínům nám poskytla Nikola Švábová z oddělení komunikace Českého telekomunikačního úřadu (ČTÚ).

Komunikaci mezi dodavatelem komodity a zákazníkem někdy nelze zúžit jenom na fakturaci a platbu. Mezi situace, které vyžadují podrobnější výměnu informací, patří například reklamace. Pokud vám nestačí elektronická komunikace, a nemíníte ani fyzicky navštěvovat zákaznické centrum, patří bezplatná linka mezi důležitá kritéria při výběru dodavatele energie. Telefon zdarma ostatně zohledňujeme ve srovnání zákaznického servisu ZDE.

Štítky: