Pod lupou: Fosfa nedodává nejlevnější ani ekologickou elektřinu

Nový dodavatel elektřiny možná špatně spočítal, za jakou cenu nabízí svoji „Feel ecoenergy“.


9. 4. 2014

Autor

Než zařadíme do našeho katalogu nováčka, vždycky raději počkáme. Nerozhodují totiž jeho líbivé sliby, ale vaše zkušenosti. Je dodavatel elektřiny natolik levný, seriózní a pozorný, aby získal alespoň 1 500 odběratelů? Pokud ano, zevrubně jej ohodnotíme a zařadíme do databáze. Akciová společnost Fosfa shání klientelu druhým rokem, zatím zásobuje kolem 1 300 odběrných míst. Ověřme, jak (ne)pravdivá jsou tvrzení, kterými vábí potenciální zákazníky!

Obrázek lesa a slovo „Feel ecoenergy“ mohou mást, protože čistou „eko“ elektřinu Fosfa neprodává.
Zdroj: web společnosti Fosfa.

  • FOSFA: „Nabízíme nelevnější cenu elektřiny v České republice pro domácnosti i podnikatele.“

Zkontrolujme odvážné tvrzení tak, že spočítáme namátkový příklad. Třeba v Ostravě, Hradci Králové a Plzni, při roční domácí spotřebě 4 MWh je tarif společnosti Fosfa „Feel ecoenergy“ dražší, než některé nabídky od Central Energy, Amper Marketu, Bohemia Energy, Elimonu nebo Europe Easy Energy. Pravidla skloňování přídavných jmen jsou nemilosrdná: Fosfa NEdodává NEJlevnější elektřinu.

JAK „NEJLEVNĚJŠÍ“ je elektřina od dodavatele Fosfa?
(spotřeba 4 MWh, sazba D02d, jistič 3×25 A, distribuční území ČEZ)
Dodavatel a produkt Celkový účet za rok 2014
Central Energy: jediný ceník pro domácnosti 17 835 Kč
Amper Market: jediný ceník pro domácnosti 17 980 Kč
Bohemia Energy: Garance 2014 17 990 Kč
Elimon: eProdukt 18 019 Kč
Europe Easy Energy: Easy 18 072 Kč
Fosfa: Feel ecoenergy 18 121 Kč
  •  FOSFA: „Neúčtujeme žádné měsíční poplatky.“

To zní pěkně, ale jak už jsme namátkově spočítali, celkové vyúčtování od společnosti Fosfa není nejlevnější. Cenu elektřiny totiž tvoří více složek. Kdyby Fosfa ve svém ceníku zveřejnila všechny fakturované částky, nechyběl by měsíční poplatek za distribuci (přepravu) elekřiny, kterou ze zákona musí platit každý odběratel. Zato v obchodních podmínkách říká celou pravdu: Fosfa si nárokuje právo průběžně zvyšovat měsíční zálohy.

Dokumenty:
Fosfa – ceník
Fosfa – podmínky
Fosfa – smlouva
Fosfa – plná moc
Fosfa – ukončení
Fosfa – reference

  • FOSFA: „Garantujeme smlouvu na dobu neurčitou.“

Zvláštní je, že navzdory proklamované „garanci“ lze ve smlouvě zaškrtnout dobu určitou. Zákazník tedy předpokládá, že podepisuje bezzávazkový dokument, ale přitom se může upsat třeba na několik let. Na neurčito je naopak uzavírána plná moc, takže Fosfa prakticky získává právo zastupovat klienta opakovaně, i bez jeho vůle. (O zneužitelnosti plné moci více ZDE.)

  • FOSFA: „Elektrická energie, kterou Vám nabízíme, je ohleduplnější k životnímu prostředí, ve kterém všichni žijeme.“

Elektřina je podle zákona dokonale ekologická, pokud je vyrobená pouze prostřednictvím obnovitelných zdrojů (ze sluneční, větrné, vodní energie nebo bioplynu). V takovém případě není zatížena „ekologickou daní“ (daní z elektřiny). Fosfa zákazníkům kompletní ceník neposkytuje, pracovnice zákaznického centra nám však napsala: „Naši klienti platí daň z elektřiny.“ Takže musíme opravit další libozvučnou proklamaci: Elektřina „Feel ecoenergy“ nemůže být označena za ekologickou, neboť je vyráběna za pomoci neobnovitelných zdrojů (z uhlí, jádra, ropy nebo zemního plynu).

ověřené dodavatele vám srovná kalkulačka elektřiny
Štítky: , , , , , , , , ,

Komentáře

30 thoughts on “Pod lupou: Fosfa nedodává nejlevnější ani ekologickou elektřinu

  1. Honza napsal:

    Něco málo na doplnění. FOSFA byla nejlevnější pro domácnosti se spotřebou do 2 MWh minulý rok. Dnes už se řadí pouze mezi ty nejlevnější. Spotřeba 4 MWh není pro domácnosti tak obvyklá(zvláště dnes v době šetřivých spotřebičů). Pro podnikatele nebyla FOSFA nikdy nejvýhodnější. Avšak díky absenci měsíčních poplatků vychází i přes střední ceny lépe než mnozí jiní. Sám jsem jejich zákazníkem a několik mých známých. Nikdy jsme neměli nic jiného než dobu neurčitou. Ohledně původu energie, tak zdroje jsou tyto: 40 procent kogenerační jednotky na zemní plyn, 3 procenta OCR elektřina z odpadního tepla a 57 procent kogenerační jednotky OZE. Určitě by bylo dobré mít stejně kritický náhled na všechny dodavatele. Pořád mne chtě nechtě vychází seriózněji srovnávač TZB-INFO, který srovnává všechny dodavatele a žádné nezvýhodňuje(tedy aspoň viditelně ne). Třeba u plynu Vám chybí dodavatel Blue Gas a PRIMA GAS. A nebudu mluvit o dalších informacích u produktu. Držím palce pro kritickou analýzu všech dodavatelů 😉

    • Petr Woff napsal:

      Dobrý den, Honzo, díky za seriózní a cenný příspěvek do diskuse. Přítomnost dodavatelů Blue Gas a Primagas v naší kalkulačce plynu dokumentuju přiloženým náhledem. Pokud máte tip na kritickou analýzu jiného dodavatele, sem s ní. Popravdě, stížností od čtenářů chodí relativně dost, ale jejich oprávněnost se potvrdí jenom zřídkakdy.

      • Honza napsal:

        Dobrý den Petře, stejně tak já dokumentuji absenci daných dodavatelů(v případě obrázku aspoň Blue Dream). Dále Vám chybí viditelná struktura kalkulace. Blue Dream při 15 MWh vychází lépe než Fonergy Premium.

        Vzor výpočtu:
        Blue Dream : 15 x 755 + 12 x 99= 12515 Kč bez DPH
        Fonergy Premium: 835 x 15 = 15 525
        Také mi chybí platnost smlouvy viz. Centropol(jediné info je o garanci ceny)

        • Petr Woff napsal:

          Dobrý den, však taky naše kalkulačka http://www.cenyenergie.cz/plyn/kalkulacka/ ukazuje, že Blue Dream od Blue Gas je levnější, než Premium od Fonergy. Příklad: distribuční region RWE GasNet (zadal jsem Královéhradecký kraj), 15 MWh: Blue Dream podle naší kalkulačky stojí 20 183, Premium stojí 20 198 Kč. Jestli Vám rozumím dobře, polemiku směřujete na skutečnost, že nyní srovnávač zobrazuje nejdřív tarify, které může uživateli zprostředkovat naše poradenské centrum, a teprve až potom tarify ostatní. Taková logika vychází z názoru, že zprostředkování tarifu specialistou zvyšuje klientův komfort, navíc je takřka nulové riziko chyb při vyplňování formulářů, a v případě pozdějších potíží takovému odběrateli pomáháme. Každopádně spočítané ceny jsou správné, což, pokud jsem Vás pochopil správně, ani nerozporujete.

          • Honza napsal:

            Dobrý den Petře, pochopili jsme se špatně. Do vaší kalkulačky jsem zadal parametry 15 MWh, Jihomoravský kraj. A Blue Dream v nabídce ukázán není. A při 30 MWh se mi také neukázal. Chápu a souhlasím se zobrazováním zprostředkovaných tarifů. A také oceňuji, že Vaši specialisté klientovi zavolají. S tím plně se plně ztotožňuji. Jen při výše uvedených parametrech se mi Blue Dream nezobrazil. Nejspíše to bude pouze systémová chyba. Nicméně co bych opravdu doporučil je napsat do srovnání celou dobu závazku, popřípadně ceníky, kterým dané kalkulace podložíte

  2. ivo napsal:

    Jediný seriózní porovnávač elektřiny je na stránkách Energetického regulačního úřadu – http://www.eru.cz – je tam zastoupen celý trh narozdíl třeba od cenyenergie.cz, ušetřeno a jiných int. srovnávačů (kde mají asi nasmlouvané dodavatele). A tam Fosfa vychází mezi nejlevnější, alespoň v mém případě. Také jsem s nimi spokojen. Typ smlouvy je moje volba, takže nerozumím tomu vzruchu.

    • Petr Woff napsal:

      Dobrý den, Ivo, díky za příspěvek. Skutečností však je, že žádný internetový srovnávač neukazuje VŠECHNY dostupné tržní nabídky. Když si na srovnávači ERÚ zadáte například Severomoravský kraj, sazbu D02d, jistič 3×25 A, spotřebu 2 500 kWh, neuvidíte třeba žádný tarif (a že jich je!) od RWE, dále chybí Měsíc a Kvartál od ČEZ, nabídka dodavatelů Optimum Energy, ČM Energetiky, Vemex Energie a dalších. Na trhu prostě působí už tolik dodavatelů, kteří navíc prodávají tak široká produktová portfolia (například i tarify určené pouze pro vybrané srovnávače, individuální „podpultovky“ pro odcházející zákazníky apod.), že jednotlivé srovnávače zobrazují vybraný výsek, a to podle různých kritérií. Myslím, že podstatné je, aby byly vždy kalkulovány nejvyužívanější tarifní řady typu Comfort od ČEZ, Elektřina od E.ON, Komfort od PRE, základní produkty Bohemky, RWE, Centropolu, X Energie, Right Power Energy apod… Pokud je Fosfa dobrý dodavatel, takovéhle škádlivé „dloubnutí“ jistě bez problémů ustojí – podobně jako srovnávač http://www.cenyenergie.cz/elektrina/kalkulacka/ vítá konstruktivní kritiku :-).

      • ivo napsal:

        Dobrý den, Petře,
        máte pravdu – někteří dodavateleé a speciální nabídky na stránkách Energetického regulačního úřadu nejsou. Nicméně je tam velmi široké portfolio dodavatelů a minulý rok jsem tam našel pro mě nejlevnější Fosfu, která na žádném soukromém srovnávači nebyla. Je dobré, že tuto energetickou džugli zastřešuje svými výstupy i státní instituce.

  3. Radek napsal:

    Předpokládám jen že vám Fosfa nenabídla takové provize jako jiní. Počet OPM je už více než dvojnásobný: https://www.ote-cr.cz/statistika/mesicni-zprava-elektrina/pocty-opm-dodavatelu. Správně počítá i http://kalkulator.tzb-info.cz/.
    Bohužel jste komerční srovnávač a ne nezávislý, což chápu.

  4. Market napsal:

    My jsme u Yello Energy a maximální spokojenost. Doba neurčitá, fér jednání a nízké ceny

  5. Radmila napsal:

    Už je to ubohé. Každý tady píše, že je u Fosfy spokojen, ale autor stále trvá a trvá na své pravdě….už by jste to mohli přehodnotit. Vydali nový ceník. Na http://kalkulator.tzb-info.cz/ už ho zapracovali a spolu s České teplo jsou opravdu nejlevnější. Tady dosud nemáte ani jejich starý ceník….proč ?

    • Petr Woff napsal:

      Dobrý den, paní Radmilo Novotná, děkuji za připomínky a dotazy. Ani nový ceník Fosfy pro rok 2015 není nejvýhodnější, protože ceník za dodávku kWh/MWh elektřiny společnosti Amper Market pro rok 2015 je levnější například v nejčastější distribuční sazbě D02d. To je fakt, který nelze zpochybnit diskusí, hlasováním, ani emočně nabitými adjektivy. Fosfu v kalkulačce doposud nemáme, protože v kontextu celého tuzemského energetického trhu je doposud malá a nadále poměrně nevýznamná. Podobných dodavatelů jsou desítky až stovky. Pro spotřebitelův komfort srovnáváme pouze velké a skutečně nejlevnější obchodníky. http://www.feelecoenergy.cz/files/page_attachments/FEE_cenik_elektrina_2015_komplet.pdf http://www.ampermarket.cz/gallery/stranky/8/cenik_2015_v02_home.pdf

      • Radmila napsal:

        Nemáme o čem diskutovat, stačí si zadat http://kalkulator.tzb-info.cz
        Brno, spotřeba 2400kWh a Fosfa je lepší než ten Amper Market… Nedávejte si označení „analytik“, když tomu nerozumíte. Jde vám jen o provize.

        • Petr Woff napsal:

          Přesně tak, Radmilo Novotná, ani ve vámi uváděném příkladu není Fosfa nejlevnější, viz třeba České teplo. Takže skutečně není, o čem diskutovat. Ať už máte jakékoli motivy, nepřecházejte do osobních útoků – nepomůžete si tím.

          • Radmila napsal:

            Nezaujatý čtenář si jistě udělá svůj názor, aneb použiji vaše slova „Ověřme, jak (ne)pravdivá jsou tvrzení, kterými Wolf mate potenciální zákazníky!“

            Wolf: “Je dodavatel elektřiny natolik levný, seriózní a pozorný, aby získal alespoň 1 500 odběratelů? Pokud ano, zevrubně jej ohodnotíme a zařadíme do databáze. = LEŽ (už za duben měla Fosfa 1 576, takže od května hodnotíte? Žádné jiné podmínky jste nezmínil a přesto do databáze stále nezařazena ať už by měla hodnocení jakékoliv).

            Wolf: „ceník za dodávku kWh/MWh elektřiny společnosti Amper Market pro rok 2015 je levnější například v nejčastější distribuční sazbě D02d. To je fakt, který nelze zpochybnit diskusí” = LEŽ (viz. můj příklad výše)

            Wolf: “podíl nějakých 0,04 %” = LEŽ (pravda je 0,21 %) https://www.ote-cr.cz/statistika/mesicni-zprava-elektrina/pocty-opm-dodavatelu

            Když něco tvrdíte, tak čísla k danému datu musí být pravdivá. A to na vašem serveru nejsou. Asi umíte pěkně psát, určitě ještě lépe prezentovat a mást lidi. Ale předvolební období už skončilo… Odborník předkládá fakta, analytik odvádí pozornost na emoce :-). Pro mě jste NESERIOZNÍ PORTÁL, který se tváří, že nezávisle srovnává nabídky, ale není tomu tak.

          • Petr Woff napsal:

            Dobrý den, Radmilo.

            1/ Článek byl publikován začátkem dubna, když byly na webu OTE zveřejněny pouze statistiky za březen, a to měla Fosfa 1 292 odběrných míst. Od té doby vydavatelství xBizon z dobrých důvodů zvedlo laťku pro automatické zařazení do katalogu na 5 000, což je jeho právo :-). – Na trhu je opravdu dlouhá řada obchodníků s energiemi, mnozí za poslední půlrok přibyli a my z kapacitních důvodů můžeme bezplatně sledovat jenom ty relevantní.

            2/ Ceník za dodávku kWh/MWh společnosti Amper Market Market je v např. v distribuční sazbě D02d skutečně levnější. Vy jste uvedla příklad, kde je obsažen i měsíční paušál za odběrné místo, o tom jsem se nezmiňoval. Zmiňoval jsem cenu za samotnou elektřinu, protože Fosfa mátla veřejnost tvrzením, že má nejlevnější elektřinu.

            3/ Odběrných míst elektřiny a zemního plynu je v tuzemsku dohromady 8 560 000. Fosfa podle statistik OTE obsluhuje 2 898 odběrných míst, To je 0,034 %, takže jsem jí přidal.

  6. Garik napsal:

    Protoze neplati provize za zprostredkovani…

    Fosfa se vyplati u mensich odberu, diky absenci pausalu na silovou elektrinu do kpsy obchodnikovi… Pro vyssi odbery je uz Fosfa draha…

    Vysi zalohy si muzete sjednat kdekoliv individualne…

  7. Radim napsal:

    „Než zařadíme do našeho katalogu nováčka, vždycky raději počkáme“, to vám už ujel vlak…. Dodávají už i plyn a při požadavku smlouvy na dobu neurčitou patří k nejlevnějším…zajímavé, že ohlasy jsou veskrze pozitivní pro Fosfu. Autor asi trochu zaujatý.

    • Petr Woff napsal:

      Dodavatele bezplatně přidáváme do katalogu a srovnávače, jakmile dosáhne 5 000 odběrných míst, Fosfa má zatím kolem 3 000, což znamená podíl nějakých 0,04 % na trhu s elektřinou a plynem, jinými slovy není významná. Účelem článku bylo poukázat na zjevnou nepravdu, kterou Fosfa mohla klamat veřejnost (zkrátka NENÍ nejlevnější) a zvýšit návštěvnost webu, oba cíle jsou splněny.

      • Juandev napsal:

        Tak to ale měníte podmínky za pochodu. V článku píšete, že je zařadíte při 1 500.

        • Petr Woff napsal:

          Ano, podmínky pro kalkulačku bohužel musely být změněny „za pochodu“. Naštěstí redakční obsah je nadále zcela „neomezen“.

  8. Patrik napsal:

    Tak zmanipulovaný článek jsem ještě nečetl ! Na svém webu si můžete psát, co
    chcete, ale je to jenom štěk pisálka, se kterým Fosfa odmítla spolupracovat.
    Vaše „odbornost“ a neserióznost cenyenergie.cz už je ale
    prosnulá:
    http://www.mesec.cz/clanky/dodavatele-elektriny-a-plynu-slibuji-bohatou-nadilku-za-jakou-cenu/nazory/

    • Petr Woff napsal:

      Dobrý den, Patriku, co vám přijde zmanipulovaného na tvrzení, že Fosfa neprodává ekologickou ani nejlevnější elektřinu? To je prostě fakt. Manipulativní naopak bylo, když Fosfa tvrdila, že ekologickou a nejlevnější elektřinu prodává, protože tím klamala veřejnost. S touto firmou jsem nikdy osobně nekomunikoval. Pravidelně komunikuji s významnějšími dodavateli, do kterých se občas taky kriticky „opírám“, vizte třeba zde: http://www.cenyenergie.cz/tag/podvudky/ Svoji významnost tito dodavatelé potvrzují tím, že kritiku unesou. A pokud jde o naši citovanost, je pravda, že tou se občas rádi pochlubíme (i když pochopitelně nejde o anonymní diskuse, ale o hlavní prostor v jiných médiích :-): – http://www.cenyenergie.cz/sledujte-ceny-energii-na-socialnich-sitich-medialni-vystupy/

  9. Roman napsal:

    Ubohý článek ve stylu bulváru. Autor buď píše bez znalostí faktů, nebo skutečnosti úmyslně překrucuje. Předpokládám, že šlo o odrazení potencionálních zákazníků, kteří takto raději půjdou k dodavateli, který autorovi za tento blábol zaplatil. Každý se musíme nějak živit, ale na toto je opravdu ubohost.

    • Petr Woff napsal:

      Zase ani pokus o věcnou protiargumentaci, opět jenom anonymní osobní útoky. Neexistuje lepší způsob, jak sdělení článku potvrdit, takže díky, Romane. 🙂

  10. Juandev napsal:

    Díky za článek. Na to s plnou mocí se jich určitě zeptám. Díky za reakce níže – je vidět, jak se bojuje kde to jde. Nicméně pokud není v katalogu, nevím proč nemůže být v diskusním foru, zřejmě obchodní strategie portálu cenyenergie.cz.

    Jelikož se ale zdá, že v této diskusi se objevují jak lidé z Fosfy, tak lidé, kteří by rádi Fosfu zkásly, tak se zeptám (pro někoho opět) na dvě věci. Fosfa má ve svých OP v bodu 4.16. smluvní pokutu ve výši 2.000 Kč. To jsem pochopil tak, že se Fosfa chrání proti odlivu zákazníků. Nejsem si ale jistý, jestli je vůbec možné plynule přejít, protože nikdy neznám datum ukončení dodávek od stávajícího dodavatele. Na druhou stranu mám ale pocit, že stávající legislativa neumožňuje mít dva dodavatele naráz, takže by k tomu nemohlo dojít. Jak to tedy je?

    Druhý dotaz se týká bodu 6.5. Zde se píše o tom, že jsem oprávněn odstoupit od Smlouvy v případě, že dodavatel neplní smluvní povinností po dobu 30+ dní. Co když mi dodavatel přestane dodávat plyn? To je porušení smluvních povinností. Musím 31 dní čekat na změnu dodavatele? Musím 30 dní mrznout, abych mohl bez „pokuty“ změnit dodavatele? Nemám ze zákona nárok přejít rychleji k Dodavateli poslední instance?

    • Petr Woff napsal:

      Díky za pochopení :-). Zdejší fórum žije poměrně anarchisticky a lze tam libovolně zakládat diskusní vlákna. Zde už někdo založil vlákno pro Fosfu:
      http://www.cenyenergie.cz/poradna/tema/reference-fosfa-energy/

      Máte zřejmě na mysli tuhle pasáž VOP dodávek plynu:

      „4.16 V případě, že Zákazník uzavře v rámci procesu změny dodavatele plynu Smlouvu o sdružených službách dodávky plynu nebo Smlouvu o dodávce plynu s novým dodavatelem plynu a dodávka plynu dle Smlouvy s novým dodavatelem má být zahájena v době, kdy je Zákazník vázán platnou Smlouvou se stávajícím Dodatelem, jedná se ze strany Zákazníka o porušení Smlouvy s Dodavatelem a Dodavatel je oprávněn účtovat Zákazníkovi za takové porušení Smlouvy smluvní pokutu ve výši 2 000 Kč. Zákazník se zavazuje uhradit Dodavateli tuto smluvní pokutu ve lhůtě do 10 dnů ode dne obdržení písemné výzvy k úhradě.“

      Pokud víte, kdy končí účinnost smlouvy o dodávce energie, víte zároveň, kdy končí dodávka energie. Například když dneska – v průběhu prosince vypovíte klasickou smlouvu na dobu neurčitou, smluvní vztah skončí posledního března. Potom je jasné, že od nového dodavatele začnete odebírat energii 1. dubna. Problém může nastat, pokud něco podepíšete nebo svoji fakturu ukážete nějakému podvodníčkovi, který Vás k sobě převede předčasně. Změna dodavatele elektřiny nebo plynu totiž formálně probíhá u Operátora trhu s elektřinou (akciová společnost vlastněná státem), který zcela důsledně nekontroluje, zda obchodník má na dané odběrné místo skutečně nárok. Podrobněji je to popsáno v tomto konkrétním případě, kdy odběrateli kvůli neseriózně jednajícímu dodavateli hrozila pokuta za „černý odběr“ a odpojení měřidla: http://www.cenyenergie.cz/podvudky-comfort-energy-dala-zakaznikovi-sibenicni-lhutu/

      „OTE oprávněnost nároku neposuzuje. V případě, že si na odběrné místo činí nárok více obchodníků ke stejnému dni, je přiřazeno tomu, jehož požadavek na změnu dodavatele je v systému vyhodnocen jako poslední,“ napsal mi přímo zástupce Operátora trhu s elektřinou, Dalibor Franc. Při podobně tragickém (nepravděpodobném, ale nikoli vyloučitelném) vývoji by se mohlo stát, že po spotřebiteli bude podle výše uvedené pasáže VOP požadována pokuta. Ovšem pokud si dáte pozor, s kým uzavíráte smlouvu a nedáte nikomu příležitost zfalšovat smlouvu předložením například svojí faktury, k podobnému vývoji by dojít nemělo. Dále pro jistotu doporučuju uzavřít smlouvu na dobu neurčitou, kde je výpovědní lhůta 3 měsíce jasná. Ve smlouvách na dobu určitou totiž někdy není zcela jasně specifikováno, kdy vlastně přesně vyprší (je operováno se zdánlivě zaměnitelnými pojmy platnost a účinnost apod.).

      Eventualita, že byste vůbec nedostával plyn, skutečně nehrozí. Jak sám zmiňujete, dodavatel poslední instance vše jistí. Domácnosti jsou „chráněnými zákazníky“ http://www.cenyenergie.cz/chraneni-zakaznici/a budou dostávat přednostně energie i v případě energetických nebo politických krizí, tudíž např. insolvence dodavatele Vás neohrozí.

      (Na okraj: Smyslem článku nebylo kohokoli „zkásnout“ :-), ale upozornit spotřebitele na nejhorší možné scénáře, což pochopitelně obchodníky občas naštve – ovšem obyčejně se mnou svoje výhrady řeší osobně a slušně e-mailem, nikoli veřejně ani vulgárně.)

  11. Juandev napsal:

    Ještě jsem se díval na tu záležitost ohledně plné moci. Termín kdy plná moc končí by sice mohl být v plné moci uveden, ale dle Wikipedie a článku „Plná moc“ má de facto zmocnitel právo vždy plnou moc odvolat. Navíc se plná moc sama ukončí pokud „jsou provedena právní jednání pro, které byla udělena“. Fosfa ve své smlouvě má předmět plné moci, který se týká úkonů pro ukočení dodávek od „stávajícího“ dodavatele a přechod k nim. Čili v momentě, kdy k tomu dojde, tak zmocnění zaniká. Není to tedy tak, jak je psáno výše, že „takže Fosfa prakticky získává právo zastupovat klienta opakovaně, i bez jeho vůle.“

    K jaké situaci by tedy muselo dojít, aby plná moc nezanikla?

    Jinak když se na výše uvedený odstavec podívám pod drobnohledem, tak mám pocit, že je tam optický klam: „FOSFA: „Garantujeme smlouvu na dobu neurčitou.““ – no, já jsem takovou garanci nikde nezaznamenal. Možná to mají v promo materiálech. Na smlouvě to ale není. Zákazník se může rozhodnout, jestli podepíše „na neurčito“ – pak platí výše zmíněný obchodní obrat. Zákazník se také může rozhodnout, že „podepíše“ na určito. Nemyslím si, že by byl zákazník tak blbý – zaškrtnul smlouvu na určitý termín a pak tu smlouvu podepsal.

    Celá ta Vaše dedukce výše nahrává kritice níže, že nejste nezávislý a že tady tu firmu očerňujete. Nebo se milým? Vysvětlete prosím jak?

    • Petr Woff napsal:

      Varování ohledně možného zneužití plné moci vychází z praxe. Časově neomezená plná moc totiž už vícekrát byla uplatněna opakovaně, bez vědomého souhlasu zákazníka, více třeba zde:
      „- Byl zde také případ, že jedna žena přestoupila od XY k novému dodavateli a v jednom měsíci pak zaplatila elektřinu oběma společnostem? Jak je vůbec možné, že k takovému problému dojde?
      – (…) V poslední době se množí případy, že je používána zákazníkova plná moc opakovaně a i proti vůli zákazníka, čímž pak dojde k problémům.“
      http://rychnovsky.denik.cz/zpravy_region/plna-moc-se-muze-i-nalezite-zneuzit.html
      http://www.vasestiznosti.cz/stiznost/1678/zneuziti-spise-vymysleni-plne-moci

      Nový občanský zákoník říká v oddíle „Smluvní zastoupení“ doslova toto:
      㤠448
      (1) Zmocnění zanikne vykonáním právního jednání, na které bylo zastoupení omezeno; zmocnění zanikne i v případě, že je zmocnitel odvolá nebo zmocněnec vypoví. Zemře-li zmocněnec nebo zmocnitel, nebo je-li některým z nich právnická osoba a zanikne-li, zanikne i zmocnění, ledaže bylo ujednáno něco jiného.
      (2) Dokud není odvolání zmocněnci známo, má jeho právní jednání tytéž účinky, jako by zmocnění ještě trvalo. Toho se však nemůže dovolat strana, která o odvolání zmocnění věděla, nebo měla a mohla vědět.“

      Podle bodu (2) může někdo argumentovat, že vlastně smí použít Plnou moc vícekrát – letos a pak třeba ještě napřesrok, pokaždé pro převod od aktuálně „současného dodavatele“. Jak jsem psal v předešlé odpovědi, Operátor trhu s elektřinou důsledně neposuzuje, zda obchodník má na požadované odběrné místo nárok. Samozřejmě nemravné jednání takového obchodníka by bylo soudně napadnutelné, ale málokterý poškozený odběratel se odhodlá k žalobě.

      K dalšímu bodu: Garance smlouvy na dobu neurčitou byla uvedená na webu Fosfy, jak jsem jej ofotil při psaní materiálu. Fotku si zvětšíte výše rozkliknutím. Článek pochází z jara a Fosfa mezitím skutečně už některé svoje materiály opravila. Když si jejich web zobrazíte nyní, uvidíte, např. že už ani neprezentují svoji elektřinu jako nejlevnější.
      Vysvětlil jsem to srozumitelně?

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *