Reklamy dodavatelů: Nechali byste se nalákat?

Hezká, vtipná a chytrá má být prezentace úspěšné obchodní společnosti. Splňují tuto charakteristiku videa, která jsou vizitkou dodavatelů elektřiny a plynu? Odborníci na marketing si nebrali servítky – upřímně okomentovali a oznámkovali 11 krátkých filmů.


28. 8. 2012

Autor

Při výběru nového dodavatele elektřiny nebo plynu nehraje roli jenom cenové srovnání. Mnoho odběratelů bere v potaz cizí zkušenosti s konkrétní energetickou firmou, případně dá na nabídku nadstandardních služeb, bonusů a slev. Co o dodavatelích elektřiny a plynu říkají videoprezentace, které běží na televizních kanálech nebo kolují po internetu? Zeptali jsme se osobností, které se profesionálně zabývají marketingem.

POROTA

M. Charvát
 
T. K. Rábová
 
A. Pavlínová
 
K. Chobotová 

Z. Fekar
Martin Charvát je autorem reklamních kampaní, jež byly oceněny v mezinárodních soutěžích.
Tereza Klabíková Rábová učí na Katedře marketingové komunikace a public relations FSV UK.
Alžběta Pavlínová je členkou PR Klubu a Marketingového institutu, spoludržitelka České ceny za PR.
Kateřina Chobotová má praxi z předních mediálních agentur.
Zdeněk Fekar je marketér, učitel a bloger; marketingu se věnuje komplexně, s důrazem na PR.

Jak porotci okomentovali videoprezentace 11 energetických firem? Jak rozdělili známky od nejlepší jedničky po nejhorší pětku?

Bicorn spolupracuje s prodejnami elektrospotřebičů

Bicorn zve do partnerského obchodního řetězce, který zprostředkovává změnu dodavatele energií.

„Zbytečně vyhozené peníze,“ shrnuje Charvát. Někteří porotci se pozastavují nad termíny „vysmátí“„Electro Worldů“, které považují za nešťastné. „Reklama pracuje se stereotypy – žena žehlí, manažer pracuje na notebooku, rodinka se směje. Pro lokálního dodavatele stačí,“ myslí si Pavlínová.

Známky: Charvát 5, Rábová 5, Pavlínová 3, Chobotová 4 – 5, Fekar 4

Bohemia Energy entity nechává mluvit malou výtvarnici

Dívenka vysvětluje, že přejít k Bohemia Energyušetřit za energie dokáže i ona sama. Přitom maluje.

„Děti a zvířátka fungují. Milá šišlající holčička přeci musí přesvědčit každého tatínka a maminku! Musím připustit, že toto je ještě ta lepší práce s dětmi v reklamě,“ říká Pavlínová. Také další recenzenti považují reklamu za přijatelnou. „Je to průzračná hra na city, ale budiž,“ uzavírá Fekar.

Známky: Charvát 2, Rábová 2, Pavlínová 3, Chobotová 2, Fekar 2

Centropol láká prodejce na měsíční plat až 60 000 Kč

Centropol hledá obchodní zástupce. Slibuje zajímavou práci a odměnu, závisející na úspěšnosti.

„Video asociuje styl pojišťovacích agentů, na který je publikum vcelku alergické,“ zhodnotila Rábová. „Na dlouhodobě nezaměstnaného člověka reklama může fungovat, ale co říká spotřebiteli? Naši poradci vydělávají až 60 tisíc korun měsíčně za to, že Vás přemluví ke smlouvě,“ uvedla Pavlínová.

Známky: Charvát 5, Rábová 5, Pavlínová 4, Chobotová 5, Fekar 4

Energetické centrum prý pomůže i v hospodě

Energetické centrum zajistí zákazníkům lístky na kulturní akci, technickou či právní pomoc.

„Nejprve jsem chtěla věřit tomu, že jde o nějaký vtípek, ale bohužel se postupem času ukázalo, že je to myšlené až mrazivě vážně,“ říká Chobotová. Většina porotců označuje reklamu za amatérskou. „Epizodky z obyčejného života šmrncnuté vtipem. Člověk se těší na pointu,“ oponuje Pavlínová.

Známky: Charvát 5, Rábová 5, Pavlínová 2, Chobotová 5, Fekar 4

ČEZ fandí Petře Kvitové i při nohejbalu

ČEZ sponzoruje český olympijský tým. V půlminutovém klipu dává prostor tenistce Petře Kvitové.

„Smysluplné využití celebrity – je-li to sportovkyně, nechme ji sportovat. Lehký humor, dobře natočené, Petra Kvitová působí zcela přirozeně,“ hodnotí Charvát. „Spotřebitel, který nadává na ceny energií od ČEZ, může chtít spíš levnější elektřinu než sponzoring sportovců,“ upozorňuje Pavlínová.

Známky: Charvát 1, Rábová 1, Pavlínová 1, Chobotová 1, Fekar 1

E.ON představuje „vytápění peckami ze švestek“

E.ON Energy Globe Award ČR má být „ekologickým Oscarem“. Klip představuje kandidáta na ocenění.

„Přímočarost ani autentický projev neherce nevadí, naopak zvyšuje uvěřitelnost. Co vadí, je bombastický úvod,“ řekl Charvát. „Sousloví E.ON Energy Globe Award 2010 je vysloveně protivné,“ dodává Rábová. Porotci také pochybují, že si divák po zhlédnutí klipu zapamatuje jméno firmy.

Známky: Charvát 3, Rábová 3, Pavlínová 2, Chobotová 3 – 4, Fekar 4

Europe Easy Energy napouští plynem létající balón

Animovaný spot má jednoduché sdělení: S naším plynem doletíte výš a dál, jsme až o 10 % levnější.

„Z komiksového žánru lze vytěžit mnohem víc. Po zhlédnutí klipu je těžké reprodukovat smysl sdělení, které se tedy zcela míjí účinkem. A 10 % se píše s mezerou, když už,“ hodnotí Rábová. Europe Easy Energy je dalším kandidátem na reparát,“ shrnuje Fekar.

Známky: Charvát 5, Rábová 5, Pavlínová 4, Chobotová 5, Fekar 5

Nano Energies má přátelské vztahy s Jaroslavem Duškem

Dodavatel ekologicky vyrobené elektřiny dává slovo herci, který preferuje alternativní životní styl.

„Známá tvář je zneužívána většinou tam, kde chybí vtip a nápad. Ovšem ani osobnost reklamu nespasí, když neříká nic zajímavého,“ je k videu společnosti Nano Energies Trade kritický Fekar. „Pokud má příjemce povědomí o Duškových názorech na příbuzné záležitosti, pak mu jeho slova věří,“ oceňuje Rábová.

Známky: Charvát 2, Rábová 1 – 2, Pavlínová 2, Chobotová 3, Fekar 4

Pražská energetika sestříhala archivní záběry

Devítiminutový film společnosti PRE zachycuje Prahu v době, kdy v domácnostech ještě nehrály televizory.

„Zdůraznit své dlouhodobé působení na trhu prostřednictvím dobových záběrů à la němý film? Hezký nápad, nicméně na reklamu je to dlouhé,“ hodnotí Chobotová. „Je to populárně-naučný film ve stylu pořadů Hledání ztraceného času. Bohužel chybí suchý humor Karla Čáslavského,“ říká Charvát.

Známky: Charvát 4, Rábová 4, Pavlínová 3, Chobotová 4, Fekar 5

RWE má „fakt dobrou nabídku elektřiny“

Fiktivní zákazník si pochvaluje, že už dlouho odebírá od RWE plyn, a nyní také levnější elektřinu.

„Profesionálně zpracovaná reklama, obsahuje jasné sdělení a nabídku. Ale víc než standard to není,“ uvedl Fekar. Porotcům nevadí postava sympatického chlapíka. „Nicméně záběr s televizní obrazovkou je příliš šroubovaný a v reklamě je přespříliš informací,“ má výhrady Chobotová.

Známky: Charvát 3, Rábová 2 – 3, Pavlínová 2, Chobotová 3, Fekar 3

Vemex Energie je tu pro „všechny typy zákazníků“

Němý klip přináší jednoznačné poselství: Vemex Energie dodává elektřinu a plyn všem zájemcům.

„Podobné typy reklamy mohou nadělat více škody než užitku. Spotřebiteli nepředávají žádnou informaci kromě jediné, že ´Vemex je lokální firma z horní dolní´,“ domnívá se Pavlínová. Také další recenzenti považují reklamu za okatě nízkonákladový „rozhýbaný leták“.

Známky: Charvát 5, Rábová 5, Pavlínová 5, Chobotová 5, Fekar 5

Zajímá nás váš názor!

Považujete stejně jako pětice porotců za nejpovedenější videospoty, ve kterých vystupuje slavná sportovkyně, roztomilé dítě a populární herec? Necháváte se vůbec ovlivnit reklamami, anebo mají podle vás dodavatelé investovat peníze jinam, než do komerční sebeprezentace? Vaše názory nás zajímají, vyjádřete se v diskusním fóru! 

Štítky: , , , , , , , , , , , , ,

Komentáře

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *