V prvním pololetí roku 2017 změnilo dodavatele plynu přes 134 000 lidí. To je o více než 9% více než v roce 2016 a o 20% více než v roce 2015. Dodavatele elektřiny pak změnilo 15% lidí, což znamená sice menší, ale stále plusový rozdíl. Lze to přisuzovat zájmu spotřebitelů o aktuální ceny na trhu energií a odvaha změnit dodavatele, která v předchozích letech chyběla. Zároveň nelze vyloučit významný krach dvou dodavatelů energií.
Změnu dodavatele plynu využilo už přes 1,1 milionu spotřebitelů, tedy 40% všech odběrných míst v české republice. Jasným důvodem tohoto chování je nástup nových dodavatelů energií, sázející na moderní přístup k zákazníkovi a snižování nákladů na dodej, čímž spotřebitelům ulehčí od tisíců korun ročně navíc. V dalších letech se očekává nárůst zájmu o změnu dodavatele.
„Inspirací pro nás může být např. Velká Británie. Tam mění dodavatele oproti našim 7 % více než 13 % všech odběrných míst. Napomáhá tomu i činnost britské vládní autority DECC, která povědomí o nevýhodnosti starých tarifů na energiích podpořila dokonce vlastní televizní kampaní,“ říká k tématu Jan Sýkora z firmy MND.
V létě tohoto roku zanikly dvě společnosti, zaměřené na dodej energií – Central Energy a Enwox Energy. Za jejich krachem může stát rostoucí cena silové elektřiny, což navýšilo procento změny dodavatele – započítává se do něj totiž i nedobrovolná změna, kdy jsou spotřebitelé zaniklé společnosti většinou automaticky převedeni na jinou společnost.
„Důvody, proč společnosti končí, jsou různé. Ne vždy jde o ekonomické problémy, někteří dodavatelé zkrátka nechtějí pokračovat. A někdy jde o akvizice. Mnoho dodavatelů špatně odhadne vývoj cen silové elektřiny, kterou pak musejí nakupovat dráže, což snižuje jejich profit,“ komentuje Vladimír Vácha, tiskový mluvčí společnosti E.ON.
I když je každá nedobrovolná změna kvůli krachu pro spotřebitele nepříjemná, má svůj pozitivní dopad na trh. V současnosti působí v Česku kolem 80 dodavatelů energií.
„V porovnání se zeměmi Visegrádu je u nás počet dodavatelů v přepočtu na obyvatele nejvyšší, tudíž je určitá konsolidace trhu na místě. Menší dodavatelé mají obecně horší zákaznickou podporu, zároveň je nutná vyšší obezřetnost, co se týče smluvní dokumentace a jejích změn,“ doplnil Josef Navrátil ze společnosti Cyrrus.