Říká ČEZ svým zákazníkům pravdu?

Spočítali jsme, že změnou dodavatele elektřiny většina spotřebitelů ušetřila. ČEZ prezentuje jiný výzkum.


24. 6. 2015

Autor

analytik

Příběh konkrétního člověka má někdy větší vypovídací hodnotu, než rozsáhlé marketingové průzkumy. „Navštívila nás žena, která nabízela úsporné žárovky. Kdybychom podepsali kupní smlouvu, museli bychom zároveň změnit dodavatele elektřiny,“ vypráví paní Věra. Majitele pražského domu zase oslovil „muž, který chtěl doplatek za energie, ačkoli neměl s energetikou nic společného“. V obou případech spotřebitelé podvodníky rychle prokoukli a rázně vyprovodili.

ČEZ varuje svoje zákazníky, aby neodcházeli. Argumentuje údajným výzkumem, podle kterého tuzemští spotřebitelé nedokážou posoudit, který dodavatel energie je levnější.

Ale můžeme obecně říci, že Češi a Moravané mají dostatek intelektuálních schopností, aby rozeznali dobrou – a špatnou nabídku? Dokážou obyčejní lidé využít energetický trh tak, aby svojí svobodnou volbou ušetřili, anebo se častěji nechávají obelstít? Společnost ČEZ a.s. tvrdí, že její bývalí zákazníci většinou prodělali, když vloni odešli a začali odebírat elektřinu jinde! Odkazuje přitom na údajný průzkum, podle kterého „lidé nedokážou posoudit výhodnost změny dodavatele! Citujme celou zprávu, kterou ČEZ e-mailem rozeslal svým odběratelům.

Vážený zákazníku,
rádi bychom vás varovali před stále se objevujícími neprofesionálními praktikami některých obchodníků na trhu s elektřinou a plynem. Někteří dodavatelé zneužívají neznalosti spotřebitelů a slibují výhodnější cenové nabídky. Nicméně finanční úspora, přislíbená při podpisu smlouvy o změně dodavatele, vede často kvůli skrytým poplatkům a závazkům naopak k navýšení konečné ceny elektřiny a plynu.
Opakovaně se také objevují případy, kdy je přijetí dárku při podpisu smlouvy podmíněno odsouhlasením podmínek, které vedou k nemožnosti odejít od konkurenčního dodavatele bez vysoké finanční sankce.
Nevýhodnost na první pohled lákavých nabídek některých prodejců na trhu s energiemi nám potvrdili naši zákazníci a také nezávislý výzkum provedený společností IBRS, podle kterého v loňském roce 7 z 10 respondentů přechodem od ČEZ k jinému dodavateli prodělalo.
Pokud budete v následujících dnech osloveni některým z konkurenčních dodavatelů elektřiny nebo plynu, ověřte si výhodnost nabídky na naší Zákaznické lince 840 840 840.
S pozdravem
Skupina ČEZ

ČEZ varuje před konkurenty. Je lepší?

Prozkoumejme závažné sdělení podrobněji. Bereme největší českou energetickou společnost vážně a jsme zvědaví, takže samozřejmě vyvstanou polemické otázky, které adresujeme zpátky společnosti ČEZ.

Autor klíčového dokumentu, agentura IBRS například tvrdí, že zákazníci společnosti ČEZ ušetří při volání na zákaznickou linku. Souhlasíte? Bezplatnou zákaznickou linku provozuje řada dodavatelů, ale ČEZ mezi nimi není.

  • „Někteří dodavatelé zneužívají neznalosti spotřebitelů a slibují výhodnější cenové nabídky.“

Například generální ředitel společnosti ČEZ, Daniel Beneš uvedl produktovou řadu elektřiny GARANT slovy: „Cena silové elektřiny je v současné době na rekordně nízké úrovni, proto se zákazníkovi jeví jako výhodné si ji zafixovat. Dilema, zda nakonec neprodělá, s naší novou nabídkou odpadá – pokud elektřina zlevní, sníží se cena i pro zákazníka.“ Řekl celou pravdu, anebo mohl svým příslibem zmást posluchače? Ve skutečnosti pokud konkurenční dodavatelé elektřinu zlevní, podle obchodních podmínek může cena produktu ČEZ Garant zůstat stejná (podrobnosti)!

  • „Opakovaně se také objevují případy, kdy je přijetí dárku při podpisu smlouvy podmíněno odsouhlasením podmínek, které vedou k nemožnosti odejít od konkurenčního dodavatele bez vysoké finanční sankce.“

Toto tvrzení platí například pro produktovou řadu plynu ČEZ S ODMĚNOU. Kdo předčasně vypoví smlouvu, riskuje sankci 4 000 Kč (podrobnosti).

  • „Nevýhodnost na první pohled lákavých nabídek některých prodejců na trhu s energiemi nám potvrdili naši zákazníci a také nezávislý výzkum provedený společností IBRS, podle kterého v loňském roce 7 z 10 respondentů přechodem od ČEZ k jinému dodavateli prodělalo.“

V našich nezávislých srovnáních vyšla roku 2012, stejně jako v letech 2013, 2014 a 2015 základní produktová řada elektřiny od společnosti ČEZ (Comfort) poměrně draze. Můžeme vidět výstupy „nezávislého“ průzkumu, ze kterého vyplývá jiný závěr? Žádost, zahrnující předešlé postřehy, jsme poslali skupině ČEZ. Zde je odpověď.

IBRS zrealizovalo výzkum v květnu 2014 a vydalo k němu TZ, kterou Vám posílám v příloze. O závěrech této zprávy společnost ČEZ informovala své zákazníky.
S pozdravem,
Mgr. Barbora Půlpánová
Tisková mluvčí
ČEZ, a.s.

IBRS: „Lidé nedokážou posoudit výhodnost změny dodavatele.“

Odkazovanou tiskovou zprávu si stáhnete ZDE. Komentuje pouze účty za elektřinu, nikoli účty za plyn! „Kvantitativní průzkum probíhal formou telefonického dotazování (CATI) s následným osobním rozhovorem (F2F) na vzorku celkem 300 respondentů, kteří změnili dodavatele energie, zároveň jim došlo již první vyúčtování po minimálně roce u nového dodavatele,“ píše agentura IBRS – International Business and Research Services s.r.o. Vyvozuje, že průměrný odběratel změnou dodavatele elektřiny prodělal vloni, stejně jako v letech 2011, 2012 i 2013!

Agentura IBRS zveřejnila jenom výsledky, nikoli kompletní data svého výzkumu. Naši analýzu, podle které velká většina spotřebitelů změnou dodavatele ušetřila, najdete celou rozepsanou ZDE.

„Lidé nedokážou posoudit výhodnost změny dodavatele. Výsledkem této neznalosti je 71 % odběratelů, kteří v roce 2014 změnou dodavatele elektřiny prodělali, a to průměrně 314 Kč,“ píše IBRS. Sami jsme došli k opačnému závěru: Změnou dodavatele energie vydělala velká většina spotřebitelů, metodiku a celý výpočet najdete rozepsané ZDE. Agentura IBRS nám bohužel nechtěla ukázat svoje podrobná data, s poukazem na zaručenou anonymitu respondentů. „Při počítání úspory/prodělku respondenta jsme vycházeli z aktuální útraty u současného dodavatele. Součástí rozhovorů bylo ofocení faktury. Pro porovnání jsme dopočítávali útratu u minulého dodavatele za předpokladu, že by respondent dále využíval svou původní produktovou řadu,“ vysvětluje Tomáš Horejsek, zastupující IBRS.

Propastný rozdíl mezi očekávanou úsporou a skutečně zaplacenou částkou je často způsobený navýšením o poplatky, platby za studie o výhodnosti nabídky nebo poplatky za volání na zákaznickou linku a další položky, které původní dodavatel elektřiny neúčtoval,“ píše IBRS. Je snad telefonická linka společnosti ČEZ pro někoho zadarmo? Není! Na rozdíl například od dodavatelů Amper Market, Central Energy, Engas, Europe Easy Energy, Fonergy, E.ON Energie, MND, Quantum, Primagas nebo Vemex Energie, kteří volajícímu neúčtují nic. „Nemáme na mysli přímo minutovou sazbu za hovor, ale útratu za požadovanou službu na zákaznické lince nebo zákaznickém centru. Například u dodavatele Bohemia Energy entity existuje Poplatek za službu Průkaz garance nižší ceny, který je cca 300 Kč ročně,“ argumentuje Tomáš Horejsek.

Štítky:, , , ,