Elektřina pro elektromobil je 4x levnější než benzín

Za provoz elektromobilu zaplatí průměrný řidič stejně, jako běžná rodina za používání elektřiny v domácnosti.


14. 3. 2014

Autor

analytik

Elektromobily vídáme na českých a moravských silnicích jenom výjimečně. Energetický regulační úřad (ERÚ) však už zavedl speciální sazbu D27d, která cenově zvýhodňuje právě tiché automobily, podobně jako jiné distribuční sazby pomáhají uživatelům bojlerů nebo přímotopů. Řada dodavatelů elektromobily zahrnula do svých ceníků. Kde koupíte nejlevnější elektřinu pro silniční dopravu?

cenový srovnávač nejen pro elektromobil
Spočítejme ukázkový příklad, pro který vybereme spíše starší elektromobil. Jeho spotřeba je 16 kilowatthodin (kWh) pro každých 100 kilometrů. Tuzemský řidič podle pojišťoven a autoklubů najezdí kolem 20 000 kilometrů ročně, tuhle vzdálenost proto absolvujeme také naším elektromobilem.  Průběžně jej dobíjíme ze svojí domácí zásuvky, což díky příslušnému kabelu není problém.

Cena elektromobilu

Pořizovací náklady:
o 450 000 Kč dražší
Roční úspora:
o 36 000 Kč levnější
Návratnost:
během 13. roku

(Srovnáváme s klasickým vozem na benzín.)

Pokud bydlíme v Plzni, Ústí nad Labem, Ostravě nebo Olomouci a kupujeme proud od levnějšího dodavatele, zaplatíme za celoroční osobní dopravu kolem 11 tisíc korun. S velkými společnostmi E.ON a PRE, které napájecí stanice pro elektromobily instalují také na ulicích měst, utratíme přes 12 tisíc korun. Srovnatelný je účet za elektřinu, kterou používáte na svícení, vaření a provoz nenáročných spotřebičů. S klasickým spalovacím motorem bychom za benzín utratili zhruba 4krát více.

Ceny elektřiny pro elektromobil
Vzdálenost a čas: 20 000 km/rok 2014
Dodavatel a tarif Roční účet
Amper Market: Home 10 841 Kč
Europe Easy Energy: Easy 11 141 Kč
E.ON: Elektřina 12 065
PRE: Komfort 12 099
Benzín pro stejnou vzdálenost 43 200 Kč

Pozn.: Srovnání vybraných tarifů vychází z aktuálních ceníků, zahrnujeme DPH. Náklady na elektromobil počítáme v sazbě D27d, na distribučním území ČEZ, s běžným jističem 3×25 A, se spotřebou elektřiny 16 kWh/100 km včetně ztrát (asi 10 %) při nabíjení, což dohromady znamená přibližně 1 200 kWh ve vysokém tarifu a 2 000 kWh v nízkém tarifu. Benzín aktuálně stojí kolem 36 Kč/litr, kalkulujeme se spotřebou 6 l/100 km.

Elektřina může nahradit benzín, pokud dokážeme při její výrobě nahradit uhlí.

Výhody a nevýhody elektromobilu

Sazba D27d není náhodným výstřelkem. Elektromobily jsou alternativou, která může zachovat osobní dopravu i poté, co dojdou fosilní paliva. Ale jakékoli prognózy jsou pouhými spekulacemi vzhledem ke skutečnosti, že většina samotné elektrické energie je doposud vyráběna z nenávratně ubývajícího uhlí. Prozatím tedy shrňme plusy a minusy vozítek, které bývají označovány za „ekologické“.

POZITIVA NEGATIVA
Ekonomická
  • Provozní náklady jsou asi 4x nižší, protože elektřina v elektromotoru je využita mnohem efektivněji, než benzín ve spalovacím motoru.
  • Ve zvýhodněné sazbě D27d, která je rozdělena na 8 hodin nízkého (levnějšího) tarifu a 16 hodin vysokého (normálního) tarifu můžete odebírat proud pro celou svoji domácnost. Při běžné spotřebě (elektřinou nevytápíte ani neohříváte vodu) to znamená asi o třetinu nižší účet.
  • Elektromobil je dražší než klasický vůz, pořizovací náklady obtížně stlačíte pod 600 000 Kč.
  • Za nejnákladnější součást stroje bývá považována baterie, jejíž případná porucha po záruční době zabolí.
  • I pokud se nic nepoláme, investice do elektromobilu se vám vrátí až během 13. roku jeho užívání.
Technická
  • Elektromobil nabijete z obyčejné elektrické zásuvky.
  • V městském provozu není pomalejší, než vozy poháněné benzínem.
  • Málokterá benzínka disponuje nabíjecím zařízením pro elektrické vozy.
  • Před dalším nabitím si neplánujte cestu o mnoho delší než 100 km.
Ekologická
  • Elektřina může být ekologická.
  • Elektromobil nesmrdí a je tak tichý, že mívá zabudováno umělé „vrčení“, aby jej chodci slyšeli.
  • Většina elektřiny stále pochází z uhlí, což ekologické není. Tepelné elektrárny znečišťují ovzduší.

Pozn.: Elektromobil srovnáváme s klasickým “benzínovým“ vozem od stejné automobilky, do návratnosti započítáváme i úsporu za elektřinu v domácnosti díky distribuční sazbě D27d.

Štítky:,

  • Sazba D27d není nic jiného, než obdoba tarifu, kde můžete být vlastníkem el. bojleru. Nemusíte mít ani elektromobil a máte podobné podmínky. ČEZ však umožňuje při uzavření smlouvy na produkt Elektromobilita jezdit za 900 Kč za rok. To je jistě zajímavější, než píše autor tohoto článku. Navíc není tato cena omezena počtem km. Já najezdím za tuto cenu přes 50 000 km ročně. Dejte se k nám, můžete to mít také. navíc Vám nabídneme vozy, které jsou levnější, než 600 000 Kč, které ujedou i více, než 400 km.
    Dejte se k nám. ASOCIACE PRO ELEKTROMOBILITU Č.R.