Znaky „d2d“ bývají používané jako zkratka anglického sousloví „door-to-door“, česky „ode dveří ke dveřím“. Na tuzemském trhu zároveň najdeme firmu d2d CZ s.r.o., jejíž zaměstnanci skutečně obcházejí domy a byty, aby nabízeli výrobky a služby svých smluvních partnerů. Jméno společnosti bylo zmíněno v našem diskusním fóru (zde a zde) i v seriálu o podvůdcích. Nelichotivé příběhy vzbuzují zvědavost, proto zapátrejme hlouběji.
„Svým obchodním partnerům jsme přivedli více než 450 000 zákazníků,“ uvádí na svém webu d2d. Ve svých referencích přitom vyzdvihuje největšího alternativního dodavatele energií, Bohemia Energy entity s.r.o., který má celkem přes 500 000 odběratelů. Znamená to, že většinu smluv uzavřeli podomní obchodníci pro dodávky elektřiny a zemního plynu?
„Vzhledem k povinnosti mlčenlivosti nemůžeme sdělit, kolik smluv společnost D2D zprostředkovala naší společnosti. Můžeme pouze konstatovat, že jejich počet ani rámcově neodpovídá udanému objemu. Rovněž bychom vás chtěli informovat, že jsme v první polovině letošního roku spolupráci se společností D2D ukončili,“ napsala nám Bohemia Energy.
d2d, nebo Bohemia Energy Prodej?
Spojenectví přitom dostalo jenom novou formu. Většinový majitel „Bohemky“ a majitel d2d, Jiří Písařík a Jakub Odložilík založili další firmu Bohemia Energy Prodej s.r.o. Změna názvu a vlastnické struktury bývá v „direkt-marketingu“ neboli přímém prodeji poměrně častá. Kdybychom spletenec majetkových vztahů a jeho historii zkoumali podrobněji, narazíme také na značky EMTC nebo Save Max Marketing. Na portále Prace.cz ostatně stále najdeme inzeráty, které vypadají, jakoby žádná spolupráce ukončena nebyla (vizte ukázku).

Jak vlastně funguje firma, která obcházením domů a bytů získává desetitisíce smluv ročně? Oslovili jsme přímo společnost d2d, která nám ochotně navrhla, že vyšle přímo do naší redakce svého zástupce.
Tajnosti a individuální pochybení
Bohužel ani při osobní schůzce jsme nedostali odpověď na otázku, jak přesně jsou prodejci motivovaní. V případě, že zástupce chybuje, musí prý projít speciálním školením ve firemní centrále a bývá potrestaný různými sankcemi. Každý prodejce má identifikační kartu, kterou jsme ale nemohli vidět. Tajemstvím také zůstává, kdo kromě d2d vstoupil do „Asociace přímého prodeje“, jejíž internetovou doménu asociaceprimehoprodeje.cz má zaregistrovanou právě firma d2d CZ s.r.o.
„Firma nikdy nikoho nenaváděla k podvodnému jednání. Ani Bohemia Energy není špatná firma, je to dodavatel jako každý jiný. Řada podomních prodejců jenom podvádí důchodce, ale to není systémová chyba, nýbrž individuální pochybení,“ napsal nám bývalý zaměstnanec d2d, který má kupodivu strach zveřejnit svoje jméno.
6 thoughts on “Bohemia Energy: Ukončili jsme spolupráci s podomními prodejci d2d”