Zákaz podomního prodeje? ERÚ chystá řešení

Po tvrdých opatřeních proti podomním prodejcům to vypadá, že ohrožen je podomní prodej energií jako takový.


1. 12. 2011

Autor

Už v minulosti jsme informovali o tvrdém postupu Energetického regulačního úřadu (ERÚ) proti jednotlivcům i společnostem podezřelým z nekalých praktik při podomním prodeji. Teď to vypadá, že ERÚ si chce posvítit na podomní prodej jako takový.

ERÚ chce omezit nebo zcela zakázat podomní prodej.

V současnosti se již jedná o natolik závažný celospolečenský problém, že bude nutné v krátké době provést legislativní úpravy, které by omezily nebo zcela vyloučily činnost podomních prodejců při sjednávání dodávek elektřiny a plynu,“ sdělila předsedkyně ERÚ Alena Vitásková.

Podomní prodej a uzavírání smluv

Připomeňme si současnou platnou úpravu podomního prodeje, kterou najdeme v občanském zákoníku (konkrétně v §57):

Od smlouvy uzavřené s podomním prodejcem můžete odstoupit do 14 dnů, bez jakýchkoliv postihů a pokut. Z tohoto pravidla existují výjimky:

  • pokud ještě nezačalo plnění smlouvy (tedy pokud vám elektřinu stále dodává starý dodavatel), máte na odstoupení 1 měsíc
  • pokud jste nebyli písemně upozorněni na právo odstoupit od smlouvy, máte na odstoupení celý 1 rok

Pokud jste si prodejce sami pozvali, toto právo nemáte. V Poslanecké sněmovně však leží novela, která tuto výjimku vypouští – podle poslanců je tato klička spíše zneužívána, stává se nástrojem podvodů a ochranu spotřebitele neúměrně zhoršuje. Zatím ale není jisté, jestli poslanci novelu schválí.

Smlouvy o dodávce energií jsou specifické

Tolik platná úprava. Podle ERÚ však není dostatečná. Smlouvy o dodávce energií jsou totiž v mnoha ohledech specifické. Pokud chcete klasickým způsobem přejít k jinému dodavateli, musíte nejdříve vypovědět smlouvu s tím původním. Na to je obvykle stanovena výpovědní lhůta 3 měsíce. Teprve potom skutečně přestoupíte k novému dodavateli. První faktura většinou přichází ještě později.

A to bývá právě okamžik, kdy se většina zákazníků teprve dozví, že je něco špatně. Jenže výše uvedené ochranné lhůty už dávno uplynuly a zákazník se musí ze smlouvy vyvazovat běžnou cestou – tedy s výpovědní dobou, případně se smluvní pokutou za předčasné odstoupení od smlouvy. A samozřejmě bez nároku na vrácení peněz, které už zaplatil.

ERÚ připravuje několik variant řešení

Zatím nevíme, jakou konkrétní cestu Energetický regulační úřad zvolí. Úřad není zákonodárce, svůj záměr tedy bude muset uskutečnit ve spolupráci s příslušným ministerstvem nebo s poslanci. „Energetický regulační úřad připravuje několik variant řešení. Za tím účelem jsme si i provedli průzkum zahraničních právních úprav. O variantách budeme ještě diskutovat,“ uvedla pro CenyEnergie.cz tisková mluvčí ERÚ Jarmila Lehnerová. Dodává také, že se na úřadu rozhodně nechtějí zaměřit jen na podomní prodej, ale pracují na komplexním řešení ochrany spotřebitelů v oblasti energetiky.

Štítky: , ,

Komentáře

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *