I když vám podomní prodejce připomíná Ježíše Nazaretského, má oblek Franka Sinatry a úsměv Karla Gotta, buďte obezřetní! Nezůstávejte s ním sami v prázdném bytě, nedávejte mu k nahlédnutí faktury a rozhodně nic nepodepisujte na úvodní schůzce! V kolika článcích a obměnách jsme upozorňovali, že někteří podomní prodejci jsou zákeřní? (Například zde, zde, zde, zde, zde, zde, zde a zde…) Bohužel nadále dostáváme smutné zprávy od obelhaných lidí. Smlouvu o dodávce elektřiny unáhleně podepsal dokonce i příbuzný našeho redaktora, a rázem se stal nejzranitelnějším článkem v řetězci takřka neuvěřitelných událostí.
Dodavatel nesepisuje plynoměry a elektroměry!
Začněme reportáží, kterou natočila Česká televize ve spolupráci s naším portálem CenyEnergie.cz. Podomní prodejci využívali toho, že leckdo nezná rozdíl mezi distributorem a dodavatelem energie. Tvrdili, že zastupují distributora, tedy správce elektrických drátů nebo plynovodů. Ve skutečnosti ale pracovali pro dodavatele, protože chtěli prodávat samotnou energii. „Naši obchodní zástupci byli nepochopeni. Mají povinnost zákazníka informovat, že jim distributor zůstává stejný, nicméně mění se dodavatel,“ vysvětlovala v únoru Alžběta Šťastná, tisková mluvčí Comfort Energy. Jistě, elektrické dráty nebo plynovody nám zůstanou totožné, i když budeme elektřinu a plyn nakupovat od jinačí firmy.
Jenomže kontroverze bohužel pokračuje. „Přijmeme spolehlivé lidi na sepisování elektroměrů a plynoměrů,“ hlásají inzeráty na portálu Práce.cz, zveřejněné pro několik krajských měst a podepsané zaměstnavatelem „COMFORT ENERGY Prodej s.r.o.“. V čem je potíž? Zapisovat nebo kontrolovat měřiče může jenom distributor! Přístup k elektroměrům přísluší pouze zástupcům firem ČEZ, E.ON a PRE, plynoměry spravují RWE, E.ON a Pražská plynárenská. Co když chce přístroje „zapisovat“ kdokoli jiný? „Oslovené osoby by v případě podezření na spáchání trestného činu měly kontaktovat policii,“ doporučuje obecně Jiří Chvojka, tiskový mluvčí Energetického regulačního úřadu (ERÚ). „Pro přesné posouzení je potřeba vždy znát konkrétní případ,“ dodává Chvojka.


Zůstaň, nebo možná spadneš do černého odběru
Pan Lubomír je příbuzným našeho redaktora, ale rozdíl mezi distributorem a dodavatelem energie donedávna taky neznal. Navíc přespříliš důvěřoval obchodnímu zástupci firmy Comfort Energy. Teprve opožděně pan Lubomír pochopil, že sympatickému mladíkovi podepsal smlouvu, podle které začne kupovat elektřinu od jinačího dodavatele. Co teď? Využili jsme občanský zákoník. Člověk může zavčas zrušit smlouvu, kterou podepsal doma podomnímu obchodníkovi, což jsme doporučeným dopisem učinili 18. června. Nějaký čas jsme věřili, že celá záležitost je zdárně uzavřená. Jenomže 16. července poslala firma Comfort Energy odstupujícímu zákazníkovi překvapivý dopis:
„Předem se omlouváme za situaci, která nastala. (…) Dovolujeme si Vás dále upozornit, že pro plynulou dodávku elektrické energie je nutné od data 20. 7. 2013 uzavřít platnou a účinnou smlouvu s jiným dodavatelem. V případě nedodržení doporučené lhůty se v odběrném místě dopustíte neoprávněného odběru s následnou možností demontáže měřidla.“
Pozn.: Comfort Energy se nejdříve omluvila, a vzápětí dala zákazníkovi šibeniční lhůtu ke změně dodavatele. „Mým úkolem je poskytovat Vám takový zákaznický servis, jaký by každý z nás nabídl své rodině a svým nejbližším přátelům,“ tvrdí na svém webovém profilu Robert Šíma, ředitel zákaznické péče (na fotografii vlevo, zdroj: web Bohemia Energy), podepsaný rovněž pod dopisem. Zřejmě také svému dědečkovi nebo kamarádovi by nechal na přestup pouhé 4 dny, ačkoli v takhle krátké lhůtě nelze všechny formality zvládnout a hrozí pokuta za nelegální neboli „černý“ odběr, eventuálně rovnou odpojení elektřiny.
Odběrné místo připadlo poslednímu zájemci
Co znamená překvapivý dopis? Proč vlastně Comfort Energy vyměřuje nějaké lhůty, když smlouva měla být podle zákona dávno stornována? Pro pochopení situace je zapotřebí vědět, že ačkoli změna dodavatele elektřiny nebo plynu je pouhou formalitou, v praxi může trvat déle než 2 týdny. Do procesu je totiž zapojeno několik institucí. Klíčovou roli hraje Operátor trhu s elektřinou (OTE), což je státem vlastněná akciovka, která eviduje všechny změny dodavatele. Je pravděpodobné, že na konci června OTE obdržel žádosti od dvou firem, které si shodně dělaly nárok na odběrné místo pana Lubomíra. Proč dostala přednost Comfort Energy, ačkoli její smlouva byla už tou dobou formálně neplatná?„OTE oprávněnost nároku neposuzuje. V případě, že si na odběrné místo činí nárok více obchodníků ke stejnému dni, je přiřazeno tomu, jehož požadavek na změnu dodavatele je v systému vyhodnocen jako poslední,“ vysvětlil nám Dalibor Franc, specialista OTE. Bohužel člověk, o kterého nyní jde především, je takříkajíc mimo hru. Odběratel energie totiž do systému nemá přístup, protože „informace o jeho odběrném místě jsou důvěrné a jsou poskytovány jenom dodavateli a distributorovi,“ vysvětil nám Jan Kobliha, taktéž specialista OTE.
Ale co když zmatená nebo nepoctivá firma počká, a požádá o odběrné místo akorát na poslední chvíli? Co když dojde ke změně dodavatele prakticky bez odběratelova vědomí, a navzdory zákonným předpisům? „Co popisujete, je protiprávní jednání a mělo by být řešeno v souladu legislativou České republiky,“ uvedl Franc k popisované situaci.
Podle Comfort Energy je všechno OK
Předpokládejme, že podomní prodejce mystifikoval pana Lubomíra omylem. Předpokládejme, že při formalitách došlo ke zmatkům, a firma Comfort Energy získala cizího odběratele nedopatřením. Ale proč ponechala zákazníkovi na změnu dodavatele pouhé 4 dny? „Standardní doba pro vyhodnocení žádosti je 10 pracovních dnů,“ odkazuje na zákonnou vyhlášku 541/2005 sb. Jan Kobliha. Aby měl člověk naprostou jistotu, že všechny formality budou zavčas vyřízeny, je lepší počítat raději s delší lhůtou. Proč tedy tentokráte dodavatel nedal zákazníkovi čas třeba do konce měsíce, když už mu vstoupil do života diskutabilním způsobem a nebyl rozumný důvod ke spěchu? Pan Lubomír dostal vlastně dvě možnosti: Zůstat u Comfort Energy, anebo riskovat nezákonný čili „černý“ odběr, za který hrozí několikatisícová pokuta!„Byly podniknuty takové kroky, aby se v žádném případě nestal černým odběratelem a mohl si libovolně změnit dodavatele,“ trvá na férovosti podmínek Vlastimil Zimák, jednatel Comfort Energy. Navzdory „šibeniční lhůtě“, příbuzný našeho redaktora nakonec skutečně vyvázl bez pokuty. Ovšem nový dodavatel jej musel přijmout se zpětnou platností, což je krkolomný a neobvyklý postup, kterému předcházelo složité vyjednávání. Co kdyby pan Lubomír patřil mezi sociálně slabší občany, a neměl mezi příbuznými novináře, jenž píše o energetice? Budeme rádi, když v diskusním fóru pod článkem nebo v poradně popíšete svůj názor a zkušenosti.
26 thoughts on “Podvůdky: Comfort Energy dala zákazníkovi šibeniční lhůtu”